Terbaru

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Public Speaking dalam Dakwah, Founder The Art of Dakwah: Bukan Sekadar Menyampaikan Kebenaran, tapi Benar Cara Menyampaikan


Topswara.com -- Membahas pentingnya Public Speaking dalam Dakwah, Founder The Art of Dakwah Ustaz Asep Supriatna mengatakan, bukan sekadar menyampaikan kebenaran, tapi benar cara menyampaikan.

"Bukan sekadar menyampaikan kebenaran, tapi benar cara menyampaikan, " ujar Kang Asep, sapaan akrabnya, dalam Kajian Online Share Kajian Muslimah: Public Speaking dalam Dakwah, Sabtu (16/10/2021) di ruang Zoom.

Ia melanjutkan, bagaimana memberikan maklumat-maklumat yang baik dengan cara yang baik.

"Berarti hari ini, bagaimana memberikan maklumat-maklumat yang baik dengan cara yang baik. Tidak cukup hanya maklumat yang baik. 'Tapikan ini hadis? Dalil yang harus disampaikan'. Iya betul, sudahkah kita menyampaikan hadis, dalil, ayat Al-Qur'an dengan cara yang baik?" lanjutnya.

Menurut Kang Asep, orang munafik saja dakwahnya dikemas. "Orang munafik saja dakwahnya dikemas, masa kita tidak dikemas?" katanya.

Ia menambahkan, masa untuk dakwah tidak memberikan yang terbaik. "Masa untuk dakwah kita tidak memberikan yang terbaik? Slide acak-acakan, bikin acara asal-asalan, bikin poster asal jadi, bikin judul tidak menarik," bebernya.

Kang Asep memotivasi peserta untuk mengemas dakwah menjadi lebih baik. "Siap kita kemas dakwah kita menjadi lebih baik?" pungkasnya. [] Jesiati

Baca Juga

Posting Komentar

0 Komentar